מנסה להבין

עם תקציב צנוע ולללא שחקני רכש זרים,העמיד אריק גילרוביץ' קבוצה סימפטית ביותר בליגה הלאומית.אך השבוע,לאחר הפסד הקבוצה 4:0 לבני לוד,הוחלט לפטרו מאימון בית"ר שמשון.גילרוביץ':"הפיטורין היו שליפה אימפולסיבית".

  • על ידי: אמיר דבי
  • 26-01-2011
  • 07:54

את הראיון עם אריק גילרוביץ' התחלתי עוד כשהיה מאמן בית"ר שמשון תל אביב,רציתי לעשות כתבה עם אחד המאמנים היותר מצליחים לדעתי בליגה הלאומית,עם קבוצה שמורכבת רק משחקנים ישראלים,ללא זרים ועם צעירים רבים שמשתלבים בהרכב.

רציתי,אך לא כך יצא וממש ביום שבו הייתה אמורה הכתבה לעלות לאוויר,פוטר באופן מפתיע משהו,גילרוביץ' מאימון הקבוצה.

בכל זאת החלטתי להביא את הראיון במלואו שכולל בתוכו גם שאיפות לעתיד,החיבור להפועל רמת גן ומה הוא תיכנן לעשות בפגרה.

 

גילרוביץ',כבר לא על הקווים בשמשון.(צילום:לירן דורף)

 

איך הגעת לקבוצת בית"ר שמשון ?
"בשנה שעברה הקבוצה נקלעה למצב קשה בתחתית הליגה וחודש וחצי לפני סיומה פיטרו את המאמן וקראו לי לנסות להציל את הקבוצה. עמדתי במשימה וזה היה טבעי שהם ירצו בהמשך שירותיי גם לעונה הזו.
אריק, ראיתי את ההרכב שעלה מול אחי נצרת, במושגים של ליגה לאומית, זה לא סיכון גדול מדי ?
קבוצת בית"ר שמשון ת"א, מחפשת השנה רק לשרוד בליגה הלאומית. התקציבים הגדולים שהיו לקבוצה הזו הם נחלת העבר מהתקופה ששמוליק שניצר הפטרון של הקבוצה עזב לצערי ולצערם של רבים את הקבוצה ואני חי ממה שיש. אני יודע שלקחתי על עצמי סיכון גדול אבל זו לא חוכמה בתור מאמן לדרוש רק שחקני רכש יקרים, החוכמה זה לעשות קבוצת כדורגל ממה שיש ובהחלט יש כאן אתגר ענק".


הייתם למעשה הקבוצה היחידה בליגה ללא זרים, מה מסתתר מאחורי זה ?
"לקבוצה אחד התקציבים הנמוכים בליגה וזו עובדה. רובם לא יודעים את זה כי עדיין משייכים את הקבוצה לשמוליק שניצר. זה היסטוריה. להחזיק זר עולה כסף. מלבד המשכורת זה גם בדרך כלל דיור, רכב וגם לדאוג לו בין לבין. זה בהחלט עול על התקציב. העדפתי להחזיק קבוצה כחול לבן שביניהם הרבה צעירים ושחקנים לא מוכרים ולתת להם את הבמה. אני בהחלט גאה בעובדה שהייתי בקבוצה היחידה שכולה כחול לבן בליגה."

.
ראיתי ששחקנים בכירים כמו גורמזנו ומור גולן לא שיחקו תמיד בהרכב אצלך, מדוע ?
"אני תמיד אומר שההרכב נקבע ע"י השחקנים במגרש. כדורגל הוא דינאמי ואני אוהב לשנות ונותן את חולצת ההרכב למי שעובד באימונים וכמובן מי שמוכיח את עצמו במשחק. שניהם חלוצים מצוינים שכבשו העונה לא מעט עבור הקבוצה ועוד יכבשו. ולא פחות חשוב שהם משתלבים נהדר חברתית בקבוצה ומביאים מניסיונם לחבורה הצעירה בקבוצה".


ידוע שהעלית לפייסבוק המון תמונות של הקבוצה, מאיפה זה בא ?
"אני משלב בין אהבת הצילום לאהבת האימון. זה חלק מהצבע שאני מביא לקבוצה. כדורגל צריך להיות עם חיוך, רבים נוטים לחשוב שכאשר יש מאמן קשוח הכול ידפוק כמו שעון. הגישה שלי היא אחרת, שונה לחלוטין. אני רוצה ששחקן ירוץ במגרש כי הסברתי לו למה זה חשוב והוא מעריך אותי מקצועית ולא שירוץ בגלל שהוא פוחד ממני. התמונות הן חלק מהכיף שמסביב. שחקן בא לאימון ובערב הוא פותח את המחשב ובד"כ יראה שם תמונות שבו הוא מופיע באימון, זה כיף ואני מקבל המון פידבקים חיוביים על כך. תמיד מצאתי באימון מי שיצלם עבורי, בד"כ זה המעסה אוהד שחר".


יחסית לתקציב שלכם ולסגל השחקנים הצעיר עמדתם יפה במרכז הטבלה.
"אומנם כבר כמה שבועות אנחנו נמצאים במרכז הטבלה אבל כל נקודה שאנו לוקחים היא בשיניים ועם הרבה רצון. המצב בטבלה הוא משקר כי משחק שניים לא טובים, אנחנו יכולים להתדרדר לתחתית ובכלל עם שיטת הקיזוז אין קבוצה שיכולה להרשות לעצמה לנוח על זרי הדפנה, הכול פתוח וככה הוא יהיה עד לסוף הליגה".


מה ייחשב כהצלחה מבחינתך?(כזכור השאלה הופנת לגילרוביץ' לפני פיטוריו.)
"תן לי רק להשאיר את הקבוצה בליגה זו תהיה הצלחה גדולה השנה של כל המערכת. אל תשכח שהשנה הקבוצה עברה טלטלה גדולה בגלל האיחוד עם רמלה וכל הפעילות שעברה לרמלה. כמו שאמרת אנחנו קבוצה ללא זרים, קבוצה שנבנתה ממש מחדש, מהקבוצה של שנה שעברה אי אפשר למנות שחקנים על כף יד אחת ובנוסף לעובדה שאין לנו גם מגרש בייתי.
אני יודע שראש העיר יואל לביא הוא חובב ספורט מושבע ושמעתי על המון תוכניות לשנה הבאה בנוגע לקבוצה. אין לי ספק שיהיה כאן שדרוג רציני של כל המערכת ומי שיהיה כאן בשנה הבאה יקטוף את הפירות של השנה. בגלל זה כל כך קריטי להשאיר את הקבוצה בליגה. יש כאן המון אנשים חמים שמנהלים את המערכת שמאד רוצים בהצלחת הקבוצה ואני אתן את כול כולי למען המטרה הזו".


פורסם במספר אתרים שאתה אחד המועמדים להפועל ר"ג כעת, מה האמת מאחורי זה ?
"תמיד שיחפשו מאמן להפועל ר"ג השם שלי יעלה אוטומטית. גם בתחילת השנה היו דיבורים וניסיונות מצד מקורבים שאחתום בקבוצה. אל תשכח ששיחקתי עשור שלם בהפועל ר"ג, הייתי קפטן של הקבוצה כ 6 שנים, פעמיים מלך השערים של הקבוצה ובכלל מלך השערים של העשור 80-90 עם 26 שערים. בכל קבוצה תמיד מחפשים שחקני עבר שהיו סמלים בהיותם שחקנים לאמן את קבוצת נעוריהם, בהפועל ר"ג כנראה עוד לא הגיע שעתי, אני מאמין שבסוף זה יקרה. אני עשיתי את הדרך לליגה לאומית רק דרך הצלחות ולא משום סיבה אחרת. בשביל לאמן בליגה א' הייתי צריך להעלות שתי קבוצות מליגה ב' לליגה א', ובשביל לאמן בליגה הארצית הייתי צריך להעלות קבוצה לליגה הארצית ובשביל לאמן בליגה לאומית הייתי צריך להעלות קבוצה לליגה לאומית. שום דבר לא בא לי בקלות ואני ממש לא מצטער על הדרך היפה שאני עושה, הכי חשוב שאני נהנה מהדרך ואני מעריך הרבה יותר את ההצלחה מאשר לקבל משהו מוכן ביד".


מה הסיבה לדעתך שעוד לא הגעת לאמן בליגת על ?
"שיחקתי כשחקן פעיל עד גיל 40 והתחלתי לאמן רק כשפרשתי. גם כאן לא היו לי קיצורי דרך והתחלתי לאמן בליגות הנמוכות. עכשיו קח מאמן שבגיל 30 פלוס מקבל קבוצה ישר בליגה הגבוהה מול העובדה שאני עד גיל 40 עוד שיחקתי והתחלתי מהליגות הנמוכות. עשיתי את הדרך מלמטה אבל דרך בטוחה שחישלה אותי המון".

 

גילרוביץ',"לא היו לי קיצורי דרך".(צילום:לירן דורף)


מה תאמר לאלה שיגידו שאין לך ניסיון ?
"יעקב שחר לקח את רוני לוי למכבי חיפה מהנוער ללא שום ניסיון של דקת אימון בבוגרים. רוני לוי לקח 3 אליפויות. מה שחשוב זה האישיות של הבנאדם והידע שלו ואם אתה מאמין בו. אתה יכול להיות עם הרבה ניסיון ולהיכשל כל הזמן או מאמן ללא ניסיון ולהצליח, תלוי מי אתה. עברתי עשר שנות אימון בהצלחה גדולה שזה לא מעט".


מה יש לך להגיד על מקצוע המאמן ?
"מקצוע הכי הזוי בעולם. אתה יכול להיות מאמן מצוין עד דקה 80 ופתאום קיבלת גול וברגע אחד נהפכת לאפס מאופס ופתאום צועקים ומקללים למה ההוא לא משחק ולמה הכנסת את ההוא ולמה ההרכב ככה ועוד כהנה וכהנה. בשנייה אחת הכול מתהפך. לא נותנים לך שעה אחת של קרדיט על הצלחות של שנים רבות ולשמחתי כל הקריירה שלי עד עתה מורכבת מהצלחות בלבד. לומדים לחיות עם זה, זה לא משהו שישתנה מחר, מאד חבל שזה ככה אבל זו המציאות".


בתור חובב אקסטרים מה הטיול הבא שלך ?
"במאי הקרוב אני מתכוון לטפס על האוורסט בנפאל, ההר הכי גבוה בעולם עם עוד 4 חברים. הטרק הוא כשבועיים וחצי ואנו נגיע עד לגובה של כ 5.5 ק"מ".


ומכאן לנושא כאוב יותר... כמספר ימים לאחר שהכתבה נלקחה פוטר אריק מאימון שמשון , לאור האמור לעיל ניתן לומר איזה טעות קשה זו הייתה ולכן חזרנו לאריק לדבר על הפיטורין .


מדוע פוטרת לדעתך ?

"אני חושב שאף אחד מלבד זה שפיטר אותי לא הבין בדיוק למה. הפיטורין היו שליפה אימפולסיבית כתוצאה מההפסד. מאמן נמדד בסופו של דבר במבחן התוצאה, ובמבחן הזה עמדתי ללא ספק.

כיום הקבוצה ממוקמת בפלייאוף האמצעי והדבר הכי טוב שהייתי יכול לאחל לקבוצה שיסיימו את העונה במקום שהם ממוקמים כעת. זוהי קבוצה כמעט חדשה, רק 6 שחקני סגל נשארו משנה שעברה.

התקופה של שמוליק שניצר היא נחלת העבר כאשר הוא תמך מאסיבית בקבוצה. לקבוצה יש תקציב שחקנים מהנמוכים בליגה, המון שחקנים צעירים שזו השנה הראשונה שלהם בליגה הלאומית או בכלל בהרכב הראשון. זוהי הקבוצה היחידה בליגה בלאומית שלא משחק בה אף זר, קבוצה כחול לבן ואני מאד גאה בעובדה הזו. קבוצה ללא מגרש ביתי ומלבד זאת עבדתי בתנאים ממש לא קלים.

המטרה הראשונית הייתה להישאר בליגה. זה מה שכולם רצו בשנה הראשונה של האיחוד עם רמלה. עמדתי במטרה בגדול ובנוסף לכך תוך כדי שילוב שחקנים צעירים ומוכשרים בראייה לטווח ארוך.

מכיוון שאני לא מאתמול בכדורגל ויודע איך הדברים מתנהלים גם לא נפגעתי יותר מדי אלא פשוט התאכזבתי שדברים נעשים בשליפה ואין כבוד והערכה לעבודה של חודשים שעשיתי בקבוצה בהצלחה בנוסף לעובדה שרק בשנה שעברה השארתי אותם בליגה הלאומית כאשר הקבוצה הייתה מרוסקת ושבורה.

איחלתי להם הצלחה בהמשך הדרך והודיתי להנהלה על הזכות שנתנו לי לאמן את הקבוצה.

יש במקום הזה פוטנציאל גדול ושמעתי שיש תוכניות גדולות לשנה הבאה בתמיכת ראש העיר שהוא חובב ספורט ידוע ואחד שמזיז דברים. סה"כ יש שם בהנהלה אנשים חמים שמאד רוצים בהצלחת הקבוצה הם פשוט עשו צעד לא מקצועי ולא ראוי".
 

מידע נוסף על אריק אפשר למצוא ב:
www.arik.co.il
 

הוסף תגובה
תגובות