איך לא להיתקע בליגות הנמוכות?

איתן עזריה, כדורגלן מכבי חיפה ונבחרת ישראל האולימפית לשעבר, מגיע גם לדפי "גולר 1" וחושף לראשונה. למה רוב השחקנים "נתקעים" בליגות הנמוכות- וחמישה טיפים כיצד לצאת מזה ולהגיע לרמות הגבוהות...

  • על ידי: מערכת גולר1
  • 07-02-2013
  • 21:19

אם אתה כדורגלן ששואף להצליח ולהגיע לרמות הגבוהות, אבל עדיין לא עשית את הפריצה שלך בקריירה, ואתה פוחד להיתקע בליגות הנמוכות - אז הטור הזה הוא בדיוק בשבילך. אני עומד לחשוף אותך לידע חדש שיוכל לשפר בצורה קיצונית את הסיכויים שלך להגיע לרמות הגבוהות.

 

איתן עזריה ואברהם גרנט.

 

האמת היא שהסיפור האישי שלי דומה לסיפור של 99% מהכדורגלנים שלעולם לא יגיעו לרמות הגבוהות. אני לא אשכח שנהגי מוניות היו צוחקים עליי בדרך לאימונים במחלקת הנוער של מכבי חיפה: "אין לך סיכוי להצליח ילד!", "אתה ממעלות - מפה אף אחד לא מגיע לשום מקום", "אתה חי בסרט אם נראה לך שתצליח להגיע לבוגרים של מכבי חיפה", הם אמרו. "לי זה לא יקרה" חשבתי לעצמי, "אני עוד אגיע רחוק". אבל מהר מאוד הבנתי שטעיתי, ובגיל 19 הסיוט הכי גדול שלי התגשם - אחרי שסיימתי שבע שנים בהצטיינות במחלקת הנוער של מכבי חיפה, קיבלתי הודעה שאני לא ממשיך בקבוצה הבוגרת. אמרו שאין לי מספיק ניסיון, שאני לא מספיק טוב לרמות הגבוהות, "אתה מנופה מהמועדון" בישרו לי, "לך תחפש לך מקום אחר להשתפשף בו. לפה אתה לא מתאים".

 

ראיתי שחור בעיניים! הפחד הכי גדול שלי עמד להתגשם! זהו, אני הולך להפוך לעוד שחקן מפוספס שאמרו עליו שהיה לו פוטנציאל! כבר ראיתי את עצמי נתקע בליגות הנמוכות כל הקריירה. "נהגי המונית צדקו!" חשבתי לעצמי, "אולי אני באמת לא כזה טוב כמו שחשבתי! אולי אני באמת חי בסרט ואין לי סיכוי להגיע לרמות הגבוהות?", הרגשתי אפס. הייתי גמור. לא היה לי מושג איך אני הולך לצאת מהבוץ הזה, ובאותו היום חזרתי הביתה עם מחשבות קשות על פרישה (מה שבחיים לא חשבתי שיקרה לי).

 

אופיר חמו. גם הוא נעזר בטיפים של עזריה.

 

אבל אז, באותו שבוע, משהו מאד מוזר קרה לי. חבר טוב שלי חזר מארה"ב עם מתנה ביד - זה היה דיסק עם הרצאה של המאמן המנטאלי מספר 1 בעולם, שהסביר כיצד להפוך את עצמך לספורטאי עילית ברמות הגבוהות, באמצעות אימון על הראש (אימון מנטאלי). בהתחלה זלזלתי בו, כי לא האמנתי לשטויות האלו של מנטאליות. "מנטאליות?" צחקתי לחבר שלי בפנים, "מה זה השטויות האלה! אני צריך לעבוד על המנטאליות שלי? אני רוצה להגיע לרמות הגבוהות", אמרתי לו, "ובשביל זה אני צריך לעבוד על הרגליים שלי ולא על הראש!". חבר שלי התעקש ודחף לי את הדיסק ליד. יום למחרת נכנסתי לרכב שלי, ולא יודע למה, אבל משהו גרם לי להכניס את הדיסק הזה לרדיו דיסק. התחלתי לשמוע, ובום!!! פשוט קיבלתי חום!!!! לא האמנתי למה שאני שומע!!! הדיסק הזה היה מפוצץ בשיטות פשוטות וכלים לשיפור יכולת מיידית במגרש. תוך פחות מ-20 דקות של האזנה לדיסק הבנתי בדיוק מה מבדיל בין הכדורגלנים המצליחנים ברמות הגבוהות לבין שאר הכדורגלנים שגמרו את הקריירה בתור פספוס.

 

הבנתי למה רב הכדורגלנים הופכים להיות שחקנים של אימונים (שחקנים שנראים כמו כוכבים באימון אבל ברגע האמת במשחק - הם קורסים תחת הלחץ ונעלמים), הבנתי מה היו הטעויות שעשיתי וגרמו למכבי חיפה לוותר עליי בלי לראות אותי ממטר, והבנתי שהטעות העיקרית שגורמת לרב הכדורגלנים להיכשל בקריירה לא נמצאת בביצועים שלהם ברגליים - אלא בביצועים שלהם בראש. הבנתי שכל הקריירה שלי התאמנתי על המשחק הלא נכון. השקעתי שעות של אימונים על שרירי הרגליים במקום לעבוד על השריר הכי חשוב (זה שנמצא אצלי בראש), כי בסופו של דבר, 90% מהצלחה של כדורגלן בנויה מהתמודדות עם לחץ והתגברות על משברים. ונחש איזה שריר אחראי על זה? צדקת! זה שבראש שלך. הידע הזה שקיבלתי מהדיסק הכניס אותי לטירוף, עד כדי כך שבאותו החודש טסתי לארה'ב כדי לעבור באופן אישי שבוע הכשרה מנטאלית עם המאמן האישי של סרינה ויליאמס, אנדרה אגאסי ושל עוד כוכבי NBA מפורסמים.

 

אורי קרגולה. מכבי יבנה בעונה שעברה נהנתה מהטיפים של עזריה וזה עזר להם לעלות ליגה.

 

לארץ חזרתי שחקן אחר – פיסית אומנם הייתי אותו דבר, אבל מנטאלית הייתי שחקן אחר לגמרי - מחודד, יציב ומוכן לכל מכשול ולחץ על המגרש ומחוצה לו. כשנחתתי, חתמתי מיידית בהפועל רמת גן, ששיחקה אז בלאומית, והחוסן המנטאלי שהיה כבר חלק ממני, איפשר לי להפוך לשחקן הרכב קבוע, למרות היותי השחקן הצעיר בקבוצה. זו הייתה עונת הפריצה שלי בקריירה. זכינו בגביע המדינה, ובסוף אותה עונה זומנתי לנבחרת ישראל האולימפית. מכבי חיפה החתימה אותי על חוזה לחמש שנים, ואיתה זכיתי בשתי האליפויות הראשונות של רוני לוי כמאמן ראשי ורשמתי הופעות ראשונות במוקדמות גביע אופ"א. בהמשך עברתי למכבי הרצליה ואיתה עליתי ליגה וזכיתי בגביע הטוטו בתור קפטן הקבוצה.

 

כשאני נזכר בסיפור הזה ברור לי דבר אחד: אתה יכול לעבוד כל השבוע על ספרינטים, חדר כושר, כפיפות בטן, נגיחות, בעיטות לשער והגבהות כדור. אבל אם לא תדע כיצד להביא את כל היכולות האלו מהאימונים למשחק ולהציג רמה גבוהה ופעולות איכותיות תחת לחץ – אז בכלל לא משנה כמה כישרון ופוטנציאל יש לך. אתה לא תצליח לממש אותו על המגרש לאורך כל הקריירה, ותרגיש שאתה מתאמץ וקורע את עצמך באימונים בלי לקבל תמורה. וכל זה לא בגלל שאין לך כישרון, אלא בגלל שלא השקעת בשריר הנכון - זה שנמצא בראש שלך. אז בוא נשנה את זה, כי האמת היא שהרגליים שלנו מקבלות פקודות מהראש ולא להפך! לכן אימון מנטאלי הוא המתכון הנכון עבורך לביצועים וליכולת שתמיד חלמת להציג על הדשא.

 

אז הנה חמישה טיפים שיעזרו לך לצאת מ"מלכודת הליגות הנמוכות":

 

1. תחייה כבר היום כמו כדורגלן ברמות הגבוהות - רוב הכדורגלנים עושים את הטעות כשהם אומרים לעצמם בראש: ״כשאני אגיע לליגת העל אז אני אתחיל להתנהג כמו מקצוען״, או ״כשישלמו לי כמו שחקן ליגת העל אני אתחיל להשקיע בעצמי״. האמת היא שזה אף פעם לא עובד ככה! כדי להגיע לרמות הגבוהות אתה צריך לדרוש מעצמך לחיות כבר היום כמו כדורגלן מקצוען ברמות הגבוהות, ולא לחכות ליום שבו תעלה לליגה הגבוהה. היום הזה לעולם לא יגיע אלא אם כן תחליט לדרוש מעצמך הרבה יותר ממה ששחקנים סביבך דורשים מעצמם. הדרך לדרוש מעצמך הרבה יותר היא לתת מעצמך באימונים ובמשחקים יותר ממה שאתה מצפה לקבל, כי לווינרים אין כזה דבר סתם אימון! אין כזה דבר כדור אבוד! אין כזה דבר ספרינט מבוזבז! ואין כזה דבר לשמור כוחות! לווינרים יש רק דבר אחד בראש - יש להם תמונה מנצחת של עצמם מגיעים לרמות הגבוהות, והדרך לשם היא להכניס למשחק שלך נשמה וניידות. לכן, כדי כדי לפרוץ למעלה אתה צריך להתחיל לעשות פעולות שלא ממש כיף לך לעשות, אבל אתה חייב לעשות אותן כדי להצליח. לדוגמא: לקום לאימון בוקר לבד עם עצמך (למרות שאף אחד לא רואה אותך ומעריך את זה), לעקוף את הקונוס (ולא לחתוך כמו החובבנים), להישאר לעבוד אחרי אימון גם אם כולם צוחקים עליך שאתה "מקצוען מדי", לא לוותר לעצמך בראש אחרי טעות או איבוד כדור, ותמיד לחפש את הפעולה הבאה - תמיד יש עוד פעולה במשחק, והמטרה שלך היא להביא את עצמך לשם במינימום זמן ולא להיתקע בעבר.

 

איתן עזריה עם גביע המדינה שזכה עם הפועל ר"ג." הכל בראש!"

 

2. תפסיק להעסיק את עצמך לגבי מה אחרים חושבים עליך! רוב הכדורגלנים בטוחים שכל הזמן מסתכלים עליהם ובוחנים אותם, מה שגורם להם להתחיל "לקרוא מחשבות" של אחרים. אז הם נכנסים לחדר הלבשה ומתחילים להריץ לעצמם סרטים על מה שחושבים ואומרים עליהם. ההנחות המוקדמות האלו הן הרעל של הגוף שלך, כי כשהראש עסוק במה אחרים חושבים, אתה פיסית אולי עולה למשחק, אבל מנטאלית הראש בכלל לא במשחק (אלה בראש של אנשים אחרים). אז הנה האמת שחשוב שתדע כבר היום - אנשים אחרים לא חושבים עליך! והסיבה שהם לא חושבים עליך היא לא כי אתה לא שחקן טוב, אלא פשוט כי הם עסוקים ומרוכזים בעצמם ובאגו שלהם, והם בטח מודאגים עכשיו לגבי מה אתה חושב עליהם. אם הם לא משקיעים אנרגיה בלחשוב עליך אז אין שום סיבה שתבזבז אפילו אחוז בודד של אנרגיה בלחשוב עליהם. אתה צריך ראש ברזל נקי מרעשים, אז תפסיק להתעסק באחרים – כי הם לא יקדמו אותך למטרה שלך.

3. אל תחכה למזל שיבוא - תיצור אותו בעצמך! משפטים שאני שומע מהרבה כדורגלנים מפוספסים הם: "מעולם לא היה לי סוכן שיקדם אותי לליגות הבכירות", "כולם אמרו לי שאני כישרוני אבל הכול קומבינות בכדורגל". גם אם יש קומבינות וקשרים בכדורגל, זה לא צריך למנוע ממך לשבור קירות ולדפוק על דלתות כדי לקבל את ההזדמנות שלך ברמות הגבוהות. הסוד שיביא אותך לרמות הגבוהות הוא לשים את האגו שלך בצד ולצלצל לכל מי שאתה רק יכול כדי לזכות בהזדמנות שלך. בינינו, מה זה מזל? מזל זו הזדמנות שפוגשת מוכנות! ורוב השחקנים סומכים על אחרים שיעזרו להם, שזה אולי בסדר, אבל בסדר זה לא מספיק! וישנה דרך יותר מהירה - לסמוך על עצמך ולדאוג להוציא את הכישרון שלך החוצה. איך עושים את זה? תהיה קודם כל השגריר של עצמך! תתקשר! תנדנד! אם צריך, תשגע מאמנים כדי לקבל את ההזדמנות! שים את האגו בצד, אחרת בסוף הקריירה האגו ישים אותך בצד!

 

4. אל תחכה לקבל פירגון מאחרים - תן אותו לעצמך! ברגע שיש לך חלום, אתה מיד תמצא סביבך כדורגלנים חלשי אופי שלא היו להם מספיק ביצים לרדוף אחרי החלום של עצמם. הם כבר ויתרו. אז הדרך היחידה שלהם להרגיש טוב עם עצמם זה לנסות להוריד אותך יחד איתם לחיים הבינוניים. דרך אגב, אותם אנשים שרוצים להוריד אותך הם לא אנשים רעים - הם פשוט לא מסוגלים לראות אותך משקיע ונותן מעצמך במקומות שהם ויתרו לעצמם, כשעוד היה להם סיכוי. אז הם יעשו לך פרצוף של פראייר כשתישאר לעבוד אחרי אימון, הם יגידו לך שאתה לקקן כשתעקוף את הקונוס או תמלא את כל ההוראות של מאמן הכושר, הם יגרמו לך להרגיש שאתה שחצן ומתנשא כשתלך לעשות אימון מנטאלי כדי לשפר את היכולת שלך ב"מאני טיים"! והבחירה היא שלך - או להקשיב להם (ולהישאר בינוני כמוהם), או להקשיב לעצמך ולפרגן לעצמך על כל תוספת אימון שאתה עושה למען שיפור היכולת האישית שלך.

 

5. תעלה לכל משחק מהיום כאילו שסוכן השחקנים של ריאל מדריד יושב ביציע – כן, אני יודע, זה נשמע מצחיק. אבל הטעות שרוב הכדורגלנים בליגות נמוכות עושים היא לחשוב שבגלל שהם בליגה נמוכה אז אף אחד לא בא לראות אותם. ההיפך הוא הנכון! אני באופן אישי מכיר מאמנים בליגות הגבוהות שמגיעים למשחקי ליגות נמוכות (בשקט, בלי שאף אחד ידע) במטרה למצוא את הכישרון הבא לקבוצה שלהם! והדבר האחרון שאתה רוצה שיקרה לך זה שתפספס את ההזדמנות למשוך את העין של מאמן בכיר, רק בגלל שלא נתת את כל כולך בדיוק במשחק שבאו לראות אותך. במילים אחרות, המטרה שלך מהיום היא לדאוג להיות מוכן וחד בכל משחק. וכשלא תיתן לשום הזדמנות להוכיח את עצמך לברוח לך מהידיים - ההזדמנות כבר תדאג למצוא אותך!

 

וטיפ בונוס: זה לא נגמר עד שזה לא נגמר! לא משנה איפה אתה נמצא עכשיו בקריירה שלך - בעלייה, בירידה, במשבר, בפריצה - אני יודע שאתה תמיד שואף להגיע לרמה הבאה שלך. הדרך להגיע לשם היא לא בניסיון להתאים את עצמך לרמה שאתה נמצא בה היום, אלא בלדרוש מעצמך להיות יוצא דופן ממה שהרגילו אותך עד היום: יוצא דופן בהשקעה! יוצא דופן במשמעת! יוצא דופן במחוייבות לחלום שלך! ובעיקר - בכבוד שלך לעצמך! כי אין כזה דבר "לא הולך לי בקריירה" (יש אולי: "אין לי כח להתמודד עם המשבר הזה ולעבור אותו"), אין כזה דבר "לא נותנים לי לשחק בהרכב" (יש אולי: "אני לא מוכן ללמוד מה אני צריך לשפר בעצמי כדי להיכנס להרכב"), אין כזה דבר "המאמן לא אוהב אותי" (יש אולי: "עוד לא שיפרתי את עצמי לרמה של שחקן שאי אפשר בלעדיו ב-11"), ואין כזה דבר "כל הכדורגל זה קומבינות וקשרים" (יש אולי: "קל לי להאשים אחרים כי אני לא מספיק גבר להסתכל לעצמי במראה ולקבל החלטה להשתפר").
 

אנחנו חצי עונה לקראת הסוף, וכולם זוכרים את הסוף - אז בוא נדאג לחייך בסוף העונה. הדרך לחיוך היא להפסיק להסתכל סביבך ולהתחיל להסתכל פנימה, לתוך עצמך, להרים את הסטנדרט שלך ולדרוש יותר מעצמך.

 

האם אתה מוכן לקחת את עצמך לרמה הבאה שלך?

בהצלחה,

 

איתן עזריה

 

לקבלת דו"ח מיוחד (בחינם) שיחשוף אותך ל "10 הטעויות שגורמות לכדורגלנים להכשל בקריירה - ואיך להמנע מהן"  לחץ כאן   www.thementalist.co.il

 

הוסף תגובה
תגובות
  1. נהריה ( בניש 21-01-2015, 08:17)
    כבוד היה כף תודה