הסכמי עבודה בליגות הנמוכות

לצורך הכתבה אסי אברהמי מארח את ענאן פרו שוער הפועל דלית אל כרמל ועורך דין מומחה לענייני ספורט שסיים בהצטיינות לימודי משפטים , ענאן יסביר לכם שחקנים/מאמנים יקרים שגם בליגות א' ב' ג' יש לכבד הסכמים .. מה עושים במצב בו קבוצתכם מבקשת ממכם לקצץ בחוזה או לשחרר אותכם לאלתר מהקבוצה? מה אם אתם לא רוצים? איזה זכויות יש לכם? כל זה בכתבה מעניינת מאוד שערכתי עם ענאן כל התשובות לשאלותיכם נמצאות בכתבה.

  • על ידי: אסי אברהמי
  • 18-01-2013
  • 08:08

הסכמי עבודה בליגות הנמוכות, תשלום משכורות, תנאי עבודה, קיצוץ בחוזים ותביעות.

 

מה כוחו של חוזה עבודה בכדורגל בישראל?
"קבוצות הכדורגל בישראל המשויכות לשתי הליגות הבכירות (ליגת העל והליגה הלאומית) מחויבות לערוך חוזה עבודה לכל בעל תפקיד בקבוצתם. בין אם זה שחקן, מאמן ו/או כל תפקיד אחר. חוזה העבודה מופקד בתחילת העונה בבקרה התקציבית וכנגדם נדרשת הקבוצה להפקיד ערבויות. על כן, מקבלי השכר בקבוצות אלו לכאורה מחזיקים "בכלי בהגנה" בעת הפרת תנאי עבודתם ו/או הפרת הסכם העבודה.
בליגות א',ב',ג' המצב שונה לחלוטין, הקבוצות לא מחויבות להפקיד שום חוזה ואף יתרה מכך, הרבה שחקנים לא חותמים על חוזה עבודה ומסתפקים בחוזה בע"פ. בעניין זה אדגיש כי גם חוזה בע"פ הינו חוזה כדין, אך הבעיה היא בהוכחתו.
חוזה עבודה בכדורגל כוחו רב במיוחד כאשר הינו ברור ולא משתמע לשתי פנים. אדגיש כי בהפרתו יש סמכות לבית הדין לעבודה או המוסד לבוררות בהתאחדות לכדורגל לדון בו".

 

ענאן פרו שוער הפועל דלית אל כרמל ועורך דין מומחה לענייני ספורט (צילום: לירן דורף)


מה צריך לכלול חוזה עבודה בכדורגל?

"ע"פ חוק הודעה לעובד (שחקן או מאמן לעניינו) , הקבוצות חייבות ליידע את השחקנים שלהם בכתב בכל הנוגע לתנאי עבודתם. כך, שאם בקבוצה נחתם חוזה בין השחקן לקבוצה, עליו לכלול את פרטי השחקן והקבוצה, שכר העובד, הגדרת התפקיד, התנאים הסוציאליים שהשחקן יקבל, מועד תחילת העבודה וזכויות אחרות.
חשוב לציין, כי אין חוק ספציפי שמסדיר את הנושא של הסכם עבודה, ולכן על חוזה העבודה יחולו העקרונות הכלליים של דיני החוזים".

 

איך אמור חוזה העבודה להגן על השחקנים?
 "חוזה העבודה האישי אמור להגן על השחקן ועל הקבוצה מפני מחלוקות שעלולות לצוץ ביחס לתנאי השכר, ביצוע העבודה, הטבות שונות וכד'. חוזה עבודה מפורט ובהיר יסייע ליישב את המחלוקות העתידיות ביתר קלות. על כן מומלץ להיוועץ בעו"ד מתחום הספורט לפני שחותמים על חוזה.

 

דניאל ברק,לא הסכים לקצץ בשכר ושוחרר יש לציין שאם לא היה חותם בעפולה היה חייב לקבל את מלוא שכרו על פי דין.(צילום: נדב מעוז).


מדי שנה אנו עדים להודעת קבוצה לשחקן על שחרורו, מה דין הודעה שכזו?

"חוזה עבודה בקבוצות כדורגל בדרך כלל נקבע מראש לתקופה מסוימת, קצובה, ולא כולל הוראה שמאפשרת לצד לסיים אותו לפני התקופה הנקובה בו. כי אם הקבוצה מחליטה לסיים את החוזה לפני תום התקופה שנקבעה לסיומו, היא תחשב כמפרה חוזה, ויהא עליה לשלם פיצויים לשחקן.
בד בבד, על השחקן לנסות ולהקטין את נזקה של הקבוצה המשחררת, ע"י כך שיחתום בקבוצה חדשה על הסכם בתמורה מסוימת. התמורה שהוא מקבל מקבוצתו החדשה "במידה וייחתם אתה הסכם שכזה" יהווה הסכום שקבוצתו הראשונה פטורה מלשלם".

 

רן קדוש,לא הסכים לקיצוץ שוחרר ולמזלו מצא בית חם בנס ציונה ... (צילום: לילך וייס).


מה דינה של הודעת קבוצה לשחקן על קיצוץ בחוזהו?
"הכלל הוא שכל החלטה שלא תואמת את לשון החוזה תהווה הפרה של החוזה מצד מקבל ההחלטה. על כן, הודעת קיצוץ בחוזה שחקן מהווה הפרה של החוזה. לכלל הזה יש חריג והוא הסכמת השחקן. במידה והשחקן יסכים לקיצוץ הדבר יהווה "חוזה חדש" בין הקבוצה לשחקן ולכן לא תחשב הפרת חוזה בין השחקן לקבוצה".

 


תומר ברוקס,בין הבודדים שיסכים כנראה לקיצוץ... (צילום: לילך וייס).

 

מה היא המלצתך לשחקנים המשחקים בליגות הנמוכות?
"המלצתי לשחקנים בליגות הנמוכות היא: בטרם אתם חותמים עם קבוצה על הסכם כלשהו עדיף לפנות למשרד עו"ד שמתמחה בספורט ובהסכמי עבודה בכדורגל. "הגרושים שתשלמו לעו"ד בתחילת העונה עשויים לגרום לקבוצות לשלם את חובותיהם כלפיכם".
בנוסף, במהלך חודש מאי הקרוב מתוכנן להקים ארגון לשחקני הליגות הנמוכות בכדורגל. אמליץ לשחקנים לעקוב ולהשתתף דבר אשר יסייע לכל השחקנים לקבל את זכויותיהם".


לייעוץ נוסף, ניתן לפנות במייל: ananferro@walla.com 
 

הוסף תגובה
תגובות